

תומר שינדלר
: מנחה
מר ולדימיר קוטלר
: לקוח
מר דן הרמן
הנדסה מכנית
- הגר
תכנון שלדה
דרישות עיקריות
:
•
תכנון גאומטריית שלדה כשדרה מרכזית בעלת כושר תמרון ומרכז מסה נמוך
.
•
התממשקות מלאה למנגנוני
, הרכב
תוך
עמידה בגבולות העיצוב
.
•
הגנה מלאה על סוללות הרכב ע
"
י הכנסתם ל
"
בטן השלדה
."
תוצרי הפרויקט
:
•
ביצוע אנליזת מאמצים ודפורמציות על חלקי השלדה
.
•
ביצוע ספר שרטוטים לייצור השלדה
.
•
התממשקות מלאה למנגנוני הרכב
.
ביצועים כללים
:
•
מאמץ מקסימלי המתפתח על השלדה בעומס דינמי
200[Mpa]
•
עמידות קורות צד בדפורמציה פלסטית עד
185
מ"מ
•
פרופיל
הגג וכלוב ההתהפכות
תוכננו
על פי
תקן
התהפכות
:
SAE1040j ROPS-(Roll Over Protective Structure)
מטרת
הפרויקט
היא
לתכנן
שלדה
בעלת
עמידות
בעומסים
סטטים
ודינמים
המתפתחים
על
הרכב
ובנוסף
התממשקות
מלאה
למנגנוני
הרכב
. הנלווים
HAGAR Aerodynamics
The purpose of this project is to design an aerodynamic
outlier for the HAGAR so that the vehicle would consume less
energy, will handle better and will be able to withstand strong
gusts of wind.
Specific requirements:
•
Achieve a drag coefficient similar or
better than a mini car or a large
motorcycle: 0.35-0.5
•
Minimize side wind sensitivity
•
Minimize lift effects and maximize
downforce
Execution methods:
Experimenting on a 3D printed model
in the Afeka wind tunnel and
comparing the results to a CFD
analysis - designing modifications
accordingly .
Scope of product:
•
Full Hagar second generation
modifications manual
•
3D printed models for each design
Results:
•
Improved the drag coefficient from
0.45 to 0.34
•
The Hagar now generates
15 times
more
down force then the initial design
•
Increased side force robustness
•
Removed buffeting effects on the car
thus, increasing stability and handling
Students: Rotem Livny, Oren Harel
Advisor: Ph.D Robert Roach
Client: Dan Herman