

שם
הסטודנט
פרידמן שני :
: מנחה
מר רם
טלמור
הנדסה מכנית
מטאטא מכני ממונע לכביש ולמדרכה
דרישות עיקריות לפרויקט
:
•
תכנון מערכת אוניברסלית המותאמת למבנה ולממדים של מרבית סוגי הרכבים הפרטיים
.
•
תכנון מערכת המאפשרת עמידה בלוחות זמני הניקיון כפי שמוגדרים כיום
–
20
"ק
מ ליום עבודה
(8
) שעות
במהירות מרבית של
6
"קמ
ש למשאית הניקיון
.
•
תכנון מערכת המיועדת לאיסוף סוגי הפסולת הבאים
:
נשורת עלים
,
בדלי סיגריות
,
שאריות אוכל
ועטיפות מזון
.
•
תכנון מערכת אוטונומית
,
ללא התערבות גורם מפעיל
.
פרט לפעולת הפתיחה והסגירה
.
•
תכנון מנגנונים בטיחותיים ומרוסנים למניעת פגיעה ברכב המנוקה
.
•
תכנון מערכת המאפשרת ניקיון באופן שלא ייצור עומסי תנועה וחסימת דרכים
.
עיקרי התכנון והרקע לפתרון
:
הקושי בניקיון מתחת למכונית חונה טמון בעובדה שהינה נייחת ולא ניתן להזיז אותה לצורך ביצוע
ניקיון כפי שניתן לעשות בבית או במשרד
.
לאחר חשיבה מעמיקה הוחלט להשתמש בבעיה שהוצגה
כפתרון בכך שניתן לנצל את התנגדות הצמיג של הרכב המנוקה לתנועת המשאית ובכך להשיג כוח
מניע לכלל המערכת
.
הרקע לרעיון המנגנון
שתוכנן מגיע
מהקבלת הפעולה הדרושה לפעולת מערכת המגבים
. שברכב
זאת משום שמדובר במערכת אוטומטית שפועלת ללא התערבות הנהג
,(
פרט להפעלתה
הראשונית
) ,
ומורכבת אף היא ממנגנון התזת מים לריכוך הפסולת וניגובה מהשמשה באופן מחזורי
.
תכנון רכב טיאוט המאפשר גישה למקומות
אליהם הגישה מוגבלת
או בלתי אפשרית באמצעים הקיימים כיום
.
זאת באמצעות מערכות
, שאיבה
מטאטאים ומים תוך עמידה בדרישות שהוגדרו לפרויקט
.
*
הפרויקט מתמקד בפתרון לקושי בניקיון מתחת למכוניות חונות
המהווה חלק עיקרי בבעיה שהוצגה
.
רכיבי המערכת
:
•3
קורות בעלות חתך ריבועי
\
מלבני חלול
.
•
. מסילה
•
מברשות מטאטא
.
•
\ קפיץ
-גז בוכנת
שיקולי הבחירה יוצגו בהמשך
.
תתי המערכות השונות
:
•
תת מערכת לפיזור פסולת לכודה
-
התזת מים בלחץ גבוה מ
-2
דיזות
לעבר כיוון המדרכה
שמתחת למכונית החונה
.
•
תת מערכת גריפה
-
גריפת הפסולת הפזורה אל עבר פתח היניקה באמצעות מנגנון גריפה
.
•
תת מערכת איסוף אשפה
-
מערכת שאיבה של המשאית
.
הפסולת נשאבת דרך פתח היניקה
.
אופן פעולת המערכת
:
2 .
גריפת הפסולת
באמצעות מנגנון הגריפה
.
התזת מים בלחץ גבוה
לעבר המדרכה
.
3 .
- שאיבה
באמצעות
מערכת השאיבה במשאית
. הניקיון
פירוט תת מערכת
-
מנגנון הגריפה
:
קורה מס
'2
שערות מטאטא
קורה מס
'3
מסילה
קורה מס
'1
בוכנת גז
ציר ספר
שלדת המשאית
אופן עבודת מנגנון הגריפה בעת נסיעה
:
:' שלב א
קורה מס
'1
מתקדמת לעבר צמיג הרכב של הרכב
, המנוקה
כתוצאה מכך מופעל כוח התנגדות על
קורה זו במיקום המסומן
.
מיקום כוח ההתנגדות
Fc
כיוון הנסיעה של
משאית הניקיון
' שלב ב
קורה מס
'1
מתחילה בתנועה סיבובית
). צירית (
כתוצאה מהתנועה מברשת המטאטא מתחככת
באספלט ויוצרת כוח חיכוך המתנגד לכיוון תנועת
קורה מס
'1
והיא מתחילה לנוע בתנועה זוויתית
.
כיוון שקורה
3
מגבילה את תנועתה של קורה
2 ,
קורה
2
נכנסת לתנועה בתוך המסילה
.
' שלב ג
בעת תנועת קורה מס
'1
והתנגדות הצמיג בו
זמנית
,
נוצר עומס על בוכנת הגז והיא מתכווצת
.
בשלב זה
,
מתבצעת גריפה של הפסולת באמצעות
המטאטא המחובר לקורה מס
'2
אל עבר פתח
. היניקה